Uwaga na oszustów finansowych
Obecne czasy i wspólna walka z koronawirusem sprawiają, że większość spraw bankowych czy urzędowych można załatwić telefonicznie lub przy użyciu komputera. Jednak bądźmy czujni. Sytuacja, w której się znajdujemy sprzyja przestępcom na wprowadzanie nowych metod oszustw. Gdy kontaktuje się z Tobą nieznajomy podający się za „brokera”, czy też pracownika banku, nie podawaj swoich danych osobowych w tym nr PESEL czy nr karty kredytowej. Apelujemy – Bądź czujny, nie daj się oszukać.
Kryptowaluty to stosunkowo nowe zjawisko w świecie finansów. Posiadanie „walut” wirtualnych wiąże się z wieloma rodzajami ryzyka, których powinniśmy być świadomi, zanim zdecydujemy się zainwestować swoje oszczędności. Możliwość szybkiego zysku może wiązać się z utratą całego dorobku życia. Wraz z pojawieniem się rynku kryptowalut pojawiła się nowa forma przestępstw „na kryptowaluty”. Jak działają oszuści? Zazwyczaj oszuści posługują się gotowymi szablonami. Najczęściej składają swoim ofiarom obietnicę wysokiego zysku w bardzo krótkim czasie. Ponadto nie informują o ryzyku bądź twierdzą, że takowe nie występuje. Często zapewniają o tym, iż posiadają specjalne oprogramowanie czy inne narzędzie handlowe, które jest w stanie dokładnie przewidzieć ruchy cenowe na rynku kryptowalutowym, tym samym zapewniając wysokie prawdopodobieństwo zysku. Obietnica inwestowania jest nieprawdziwa i zazwyczaj kończy się utratą pieniędzy.
Nową metodą przestępstw jest również przestępstwo „na pracownika banku”. Jak działają oszuści? Oszust dzwoni do osoby i podaje się za konsultanta bankowego. W większości przypadków informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary lub o próbie wyłudzenia danych osobowych. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji albo o podanie nr PESEL bądź wpisanie go na klawiaturze telefonu. W ten sposób oszust ma dostęp do naszego urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów bądź zaciąga kredyty. Po wykonaniu operacji fałszywy konsultant informuje o tym, że konto chwilowo zostaje zablokowane.
Apelujemy – Bądź czujny, nie daj się oszukać. Zastanów się chwilę. Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności. Nie ulegaj presji, nie daj skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili. Bądź świadomy tego co robisz i co się wokół Ciebie dzieje. To może być oszustwo!!! Rozłącz się z rzekomym przedstawicielem banku i zweryfikuj jego informacje udając się do banku bądź dzwoniąc na infolinię.